تنظیمات دوربین کانن

تنظیمات دوربین کانن دوربین های کانن دارای تنظیمات مختلفی هستند که می توان آن ها را برای کنترل جنبه های مختلف عملکرد دوربین و تصاویر یا فیلم های حاصل از آن تنظیم کرد. در اینجا برخی از تنظیمات کلیدی وجود دارد که ممکن است در دوربین کانن با آن مواجه شوید:

تنظیمات دوربین کانن

حالت نوردهی این حالت نحوه تنظیم نوردهی (روشنایی) تصویر توسط دوربین را کنترل می کند. حالت های معمول نوردهی عبارتند از “برنامه” که به طور خودکار سرعت شاتر و دیافراگم را تنظیم می کند، “اولویت دیافراگم” که به شما امکان می دهد دیافراگم را تنظیم کنید و دوربین سرعت شاتر را تنظیم می کند، و “اولویت شاتر” که به شما امکان می دهد سرعت شاتر و دوربین دیافراگم را تنظیم می کند.

تنظیمات دوربین کانن

تنظیمات دوربین کانن

سرعت شاتر

این تنظیم مدت زمان باز بودن شاتر دوربین و در نتیجه میزان نور وارد شده به دوربین را کنترل می کند. سرعت شاتر سریع‌تر برای گرفتن سوژه‌هایی که سریع حرکت می‌کنند استفاده می‌شود، در حالی که سرعت شاتر آهسته‌تر می‌تواند برای جلوه‌های خلاقانه مانند تاری حرکت استفاده شود.

دیافراگم

اندازه دهانه لنز را کنترل می کند که بر میزان نور وارد شده به دوربین و میزان فوکوس بودن تصویر تأثیر می گذارد. دیافراگم بزرگتر (عدد f پایین تر) عمق میدان کمتری به شما می دهد، در حالی که دیافراگم کوچکتر (عدد f بالاتر) تصویر بیشتری را در فوکوس به شما می دهد.

ISO

حساسیت دوربین به نور را کنترل می کند. تنظیمات ISO بالاتر در شرایط کم نور مفید هستند، اما می توانند نویز (دانه بودن) را به تصویر وارد کنند.

تعادل رنگ سفید

دمای رنگ تصویر را کنترل می کند که می تواند بر ظاهر و احساس کلی عکس تأثیر بگذارد. شرایط نوری مختلف به تنظیمات مختلف تراز سفیدی برای اطمینان از رنگ‌های دقیق نیاز دارند.

کیفیت تصویر

وضوح و فشرده سازی تصویر را کنترل می کند. تنظیمات با کیفیت بالاتر فایل‌های بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر تولید می‌کنند، در حالی که تنظیمات با کیفیت پایین‌تر فایل‌های کوچک‌تر با جزئیات کمتر تولید می‌کنند.

تنظیمات فوکوس خودکار (AF)

دوربین های کانن حالت های مختلف فوکوس خودکار مانند فوکوس خودکار تک شات، AI Servo AF و AI Focus AF را ارائه می دهند. فوکوس خودکار تک شات برای سوژه های ساکن استفاده می شود، در حالی که AI Servo AF برای سوژه های متحرک استفاده می شود. AI Focus AF بسته به موقعیت به طور خودکار بین فوکوس خودکار تک شات و خودکار سوئیچ می شود.

حالت های اندازه گیری

دوربین های کانن حالت های نورسنجی مختلفی برای اندازه گیری میزان نور در یک صحنه دارند. این حالت ها شامل اندازه گیری ارزیابی، اندازه گیری با وزن مرکزی و اندازه گیری نقطه ای است. اندازه‌گیری ارزیابی حالت پیش‌فرض است و کل صحنه را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که نورسنجی مرکزی و نقطه‌سنجی مناطق خاصی از صحنه را اندازه‌گیری می‌کنند.

Picture Style

این به شما امکان می دهد رنگ، کنتراست و وضوح تصویر را تنظیم کنید. چندین سبک از پیش تعیین شده مانند استاندارد، پرتره، منظره و خنثی وجود دارد. شما همچنین می توانید سبک های تصویر دلخواه خود را ایجاد کنید.

تثبیت کننده تصویر

دوربین های کانن ممکن است دارای لرزشگیر داخلی باشند که به کاهش لرزش دوربین و تولید تصاویر واضح تر کمک می کند. دو نوع تثبیت کننده تصویر وجود دارد: لرزشگیر درون لنز و لرزشگیر درون بدن. تثبیت کننده درون لنز در لنز تعبیه شده است، در حالی که تثبیت کننده درون بدنه در بدنه دوربین تعبیه شده است.

تنظیمات ویدئو

دوربین های کانن اغلب دارای یک حالت فیلمبرداری اختصاصی با تنظیمات خاصی مانند نرخ فریم، وضوح و فشرده سازی هستند. برخی از دوربین‌ها همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند پیک کردن فوکوس هستند که قسمت‌هایی از تصویر را که در فوکوس هستند برجسته می‌کند و نوارهای گورخری که نواحی نوردهی بیش از حد را نشان می‌دهد.

عملکردهای سفارشی

دوربین های کانن دارای طیف وسیعی از عملکردهای قابل تنظیم هستند که به شما امکان می دهند عملکردهای خاصی را به دکمه ها یا صفحه های روی دوربین اختصاص دهید. این به شما امکان می دهد به سرعت و کارآمد به تنظیماتی که اغلب استفاده می کنید دسترسی داشته باشید.

حالت رانندگی

این حالت سرعت عکس گرفتن دوربین را کنترل می کند. حالت تک شات یک عکس را در یک زمان می گیرد، در حالی که حالت پیوسته چندین عکس را پشت سر هم می گیرد. حالت های دیگر عبارتند از حالت تایمر خودکار و حالت کنترل از راه دور.

تنظیمات فلاش

اگر دوربین کانن شما دارای فلاش داخلی است یا اگر از فلاش خارجی استفاده می کنید، می توانید تنظیمات فلاش را برای کنترل میزان نور ساطع شده توسط فلاش تنظیم کنید. تنظیمات دوربین کانن تنظیمات فلاش شامل جبران نوردهی فلاش، حالت فلاش و سرعت همگام سازی فلاش است.

فیلترهای خلاق

دوربین های کانن ممکن است طیف وسیعی از فیلترهای خلاقانه داخلی داشته باشند که به شما امکان می دهد جلوه های هنری را به عکس های خود اضافه کنید. تنظیمات دوربین کانن به عنوان مثال می توان به جلوه های دوربین سیاه و سفید، قهوه ای و اسباب بازی اشاره کرد.

نوردهی چندگانه

این ویژگی به شما امکان می دهد دو یا چند تصویر را در یک عکس ترکیب کنید. تنظیمات دوربین کانن شما می توانید از این قابلیت برای ایجاد تصاویر منحصر به فرد و خلاقانه استفاده کنید.

GPS

برخی از دوربین های کانن دارای GPS داخلی هستند که به شما امکان می دهد عکس های خود را با اطلاعات موقعیت جغرافیایی برچسب گذاری کنید.

Wi-Fi و NFC

بسیاری از دوربین های کانن دارای Wi-Fi و/یا NFC داخلی هستند که به شما امکان می دهد عکس ها را به صورت بی سیم به رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت خود منتقل کنید. تنظیمات دوربین کانن همچنین می توانید از این ویژگی ها برای کنترل دوربین خود از راه دور یا اشتراک گذاری عکس های خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

فرمت فایل خام

دوربین های کانن به شما امکان می دهند با فرمت فایل خام عکاسی کنید، که تمام داده های تصویر را از حسگر دوربین بدون افت کیفیت یا فشرده سازی می گیرد. تنظیمات دوربین کانن عکاسی خام به شما انعطاف بیشتری در پس پردازش می دهد و به شما امکان می دهد تنظیماتی مانند نوردهی، تعادل رنگ سفید و اشباع را بدون کاهش کیفیت تصویر تنظیم کنید.

تعادل رنگ سفید سفارشی

علاوه بر گزینه های از پیش تعیین شده تعادل رنگ سفید، دوربین های کانن همچنین به شما اجازه می دهند با گرفتن عکس از یک شی سفید یا خاکستری خنثی در شرایط نوری مشابه سوژه، تعادل رنگ سفید سفارشی را تنظیم کنید. تنظیمات دوربین کانن این امر رنگ های دقیق را در عکس های شما تضمین می کند.

Auto Lighting Optimizer

این ویژگی روشنایی و کنتراست عکس های شما را برای جبران شرایط نوری با کنتراست بالا تنظیم می کند. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به بازیابی سایه ها و جزئیات برجسته در عکس های شما کمک کند.

اولویت تن برجسته

این ویژگی نوردهی را تنظیم می کند تا جزئیات بیشتری را در هایلایت عکس های شما حفظ کند. تنظیمات دوربین کانن این می تواند در شرایطی که نور بسیار روشن است مفید باشد.

عکاسی بی صدا

برخی از دوربین های کانن دارای حالت عکاسی بی صدا هستند که به جای شاتر مکانیکی از شاتر الکترونیکی برای کاهش نویز دوربین استفاده می کند. تنظیمات دوربین کانن این می‌تواند در موقعیت‌هایی مفید باشد که باید محتاطانه رفتار کنید یا از ایجاد مزاحمت برای دیگران اجتناب کنید.

فوکوس خودکار تشخیص چشم

این ویژگی از فناوری فوکوس خودکار پیشرفته برای تشخیص و فوکوس خودکار چشم های سوژه استفاده می کند. تنظیمات دوربین کانن به خصوص برای عکاسی پرتره می تواند مفید باشد.

نسبت‌های چندگانه

دوربین‌های کانن به شما امکان می‌دهند در نسبت‌های مختلف عکس بگیرید، مانند 3:2، 4:3 و 16:9. اگر می‌خواهید برای یک خروجی خاص، مانند چاپ یا ویدیو، عکس بگیرید، می‌تواند مفید باشد.

ایزو خودکار

این ویژگی به دوربین اجازه می دهد تا به طور خودکار ISO را بر اساس شرایط نور تنظیم کند و در عین حال سرعت شاتر و دیافراگم تنظیم شده را حفظ کند. تنظیمات دوربین کانن این می تواند در شرایطی که نور دائما در حال تغییر است مفید باشد.

HDR (High Dynamic Range)

این ویژگی به شما امکان می دهد چندین نوردهی از یک صحنه را بگیرید و آنها را در یک تصویر واحد با محدوده دینامیکی گسترده تر ترکیب کنید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به حفظ جزئیات هم در سایه ها و هم در نقاط برجسته تصویر کمک کند.

تایمر فاصله

این قابلیت به شما اجازه می دهد تا دوربین را طوری تنظیم کنید که در یک بازه زمانی مشخص مثلا هر 5 ثانیه عکس بگیرد و می توان از آن برای ساخت فیلم های تایم لپس استفاده کرد.

انباشته شدن فوکوس

این ویژگی به شما امکان می دهد چندین عکس از یک سوژه با نقاط فوکوس متفاوت بگیرید که سپس می توان آنها را در پس پردازش ترکیب کرد و تصویری با عمق میدان بیشتر ایجاد کرد.

حالت های عکسبرداری سفارشی

دوربین های کانن به شما امکان می دهند تنظیماتی که اغلب استفاده می کنید را به عنوان یک حالت عکسبرداری سفارشی ذخیره کنید، که می توان با انتخاب کلید حالت به سرعت به آن دسترسی داشت. تنظیمات دوربین کانن این می تواند در زمان جابجایی بین موقعیت های مختلف عکاسی در زمان شما صرفه جویی کند.

Dual Pixel CMOS AF

این یک نوع فناوری فوکوس خودکار است که در برخی از دوربین های کانن استفاده می شود که امکان فوکوس خودکار سریع و دقیق را در هر دو حالت عکس و ویدیو فراهم می کند. تنظیمات دوربین کانن Dual Pixel CMOS AF از فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می کند که سریعتر و دقیق تر از فوکوس خودکار تشخیص کنتراست است.

Dual Pixel CMOS AF

Dual Pixel CMOS AF

اتصال Wi-Fi

بسیاری از دوربین های Canon دارای اتصال Wi-Fi داخلی هستند که به شما امکان می دهد عکس ها را به صورت بی سیم به رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت خود منتقل کنید. تنظیمات دوربین کانن همچنین می توانید از Wi-Fi برای کنترل از راه دور دوربین، مشاهده تصاویر در صفحه بزرگتر یا اشتراک گذاری عکس های خود در رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

عمر باتری

دوربین‌های کانن از باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ استفاده می‌کنند که بسته به مدل دوربین و کاربرد آن می‌تواند چندین صد عکس در هر شارژ دوام بیاورد. تنظیمات دوربین کانن برخی از دوربین‌های کانن دارای دستگیره‌های باتری هستند که به شما امکان می‌دهد یک باتری اضافی را برای زمان‌های طولانی‌تر عکاسی وصل کنید.

دکمه‌های عملکرد سفارشی

دوربین‌های کانن اغلب دارای دکمه‌های عملکردی قابل تنظیم هستند که به شما امکان می‌دهد تنظیماتی که اغلب استفاده می‌کنید را به دکمه‌ها یا شماره‌گیری‌های خاصی روی دوربین اختصاص دهید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند هنگام تنظیم تنظیمات در حین عکسبرداری در وقت شما صرفه جویی کند.

ویرایش درون دوربین

بسیاری از دوربین های کانن به شما امکان می دهند عکس های خود را مستقیماً در دوربین ویرایش کنید، با ویژگی هایی مانند برش، تغییر اندازه و افزودن فیلتر. تنظیمات دوربین کانن اگر نیاز به ویرایش سریع و اشتراک‌گذاری عکس‌های خود در حال حرکت دارید، می‌تواند مفید باشد.

منظره یاب الکترونیکی (EVF)

برخی از دوربین های کانن دارای منظره یاب الکترونیکی هستند که به شما امکان می دهد قبل از گرفتن عکس، پیش نمایش تصویر را مشاهده کنید. تنظیمات دوربین کانن EVF ها با اعمال نوردهی، تراز سفیدی و سایر تنظیمات، نمای لحظه ای از صحنه را نشان می دهند که گرفتن عکس مورد نظر را آسان تر می کند.

تثبیت کننده تصویر در دوربین

برخی از دوربین های کانن دارای تثبیت کننده تصویر در دوربین هستند که می تواند به کاهش لرزش دوربین و تولید تصاویر واضح تر کمک کند. تنظیمات دوربین کانن این با لرزشگیر مبتنی بر لنز که در برخی از لنزهای کانن تعبیه شده است متفاوت است.

Auto Lighting Optimizer

این قابلیتی است که روشنایی و کنتراست عکس های شما را برای جبران شرایط نوری با کنتراست بالا تنظیم می کند. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به بازیابی سایه ها و جزئیات برجسته در عکس های شما کمک کند.

تصحیح روشنایی محیطی

این ویژگی رنگ بندی را تصحیح می کند، یعنی زمانی که گوشه های عکس شما تیره تر از مرکز به نظر می رسد. تنظیمات دوربین کانن تصحیح نور محیطی نوردهی گوشه ها را طوری تنظیم می کند که با نوردهی مرکز تصویر مطابقت داشته باشد.

تصحیح انحراف لنز

دوربین های کانن می توانند انحرافات مختلف لنز، مانند اعوجاج، انحراف رنگی و وینیتینگ را تصحیح کنند. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به تولید تصاویر دقیق تر و با کیفیت تر کمک کند.

تشخیص چهره

بسیاری از دوربین های کانن دارای فناوری تشخیص چهره هستند تنظیمات دوربین کانن که می تواند به طور خودکار چهره ها را در عکس های شما تشخیص دهد و روی آنها فوکوس کند. این می تواند برای عکاسی پرتره مفید باشد.

براکتینگ نوردهی خودکار

این ویژگی به شما امکان می دهد چندین عکس از یک صحنه با تنظیمات نوردهی متفاوت بگیرید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند هنگام عکاسی در شرایط نوری دشوار مفید باشد و می تواند به شما در گرفتن نوردهی عالی کمک کند.

اسلات کارت دوگانه

برخی از دوربین های کانن دارای دو اسلات کارت هستند که به شما امکان می دهد از دو کارت حافظه به طور همزمان استفاده کنید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند برای اهداف پشتیبان گیری یا برای جداسازی فایل های RAW و JPEG روی کارت های مختلف مفید باشد.

سطح الکترونیکی

بسیاری از دوربین های کانن دارای سطح الکترونیکی هستند که یک خط افق مجازی را در منظره یاب یا روی صفحه LCD نشان می دهد. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که عکس های شما صاف و صاف هستند.

منوهای قابل تنظیم

دوربین های کانن به شما این امکان را می دهند که منوی دوربین را مطابق با ترجیحات خود سفارشی کنید و به شما امکان می دهد به سرعت به تنظیماتی که اغلب استفاده می کنید دسترسی داشته باشید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند در زمان انجام تنظیمات در هنگام عکاسی صرفه جویی کند.

میکروتنظیم لنز

این ویژگی به شما امکان می دهد فوکوس لنز خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به درستی با بدنه دوربین خود کالیبره شده است. تنظیمات دوربین کانن این می تواند به تولید تصاویر واضح تر کمک کند، به خصوص هنگام استفاده از تنظیمات دیافراگم باز.

کنترل نوردهی چندگانه

علاوه بر ویژگی نوردهی چندگانه که قبلاً ذکر شد، دوربین‌های کانن به شما امکان می‌دهند حالت ترکیبی، تنظیمات دوربین کانن جبران نوردهی و تعداد عکس‌ها را برای نوردهی‌های متعدد تنظیم کنید.

فیلم HDR درون دوربین

برخی از دوربین‌های کانن به شما امکان می‌دهند مستقیماً در دوربین فیلم‌برداری HDR بگیرید، تنظیمات دوربین کانن که می‌تواند به تولید تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تر در شرایط نوری با کنتراست بالا کمک کند.

تغییر تعادل رنگ سفید سفارشی

دوربین های Canon علاوه بر تنظیم تعادل رنگ سفید سفارشی، به شما امکان می دهند تغییر تعادل رنگ سفید را نیز تنظیم کنید، تنظیمات دوربین کانن که می تواند دمای رنگ و رنگ عکس های شما را به خوبی تنظیم کند.

Auto Lighting Optimizer و Highlight Tone Priority برای ویدیو

برخی از دوربین های کانن علاوه بر استفاده از این ویژگی ها برای عکس ها، به شما امکان استفاده از آنها را برای فیلمبرداری نیز می دهند که می تواند به تولید فیلم های متعادل و دقیق تر کمک کند.

سبک تصویر

دوربین‌های کانن سبک‌های تصویر مختلفی را ارائه می‌دهند که می‌توان از آنها برای تنظیم رنگ، کنتراست و اشباع عکس‌هایتان استفاده کرد. تنظیمات دوربین کانن شما می توانید از بین سبک های از پیش تعیین شده مانند استاندارد، عمودی، منظره، و خنثی انتخاب کنید یا سبک های سفارشی خود را ایجاد کنید.

انتخاب نقطه فوکوس خودکار

دوربین های کانن به شما امکان می دهند نقطه فوکوس خودکار را به صورت دستی انتخاب کنید، که می تواند برای سوژه هایی که در مرکز کادر نیستند مفید باشد. تنظیمات دوربین کانن برخی از دوربین های کانن قابلیت گسترش نقطه فوکوس خودکار را نیز دارند که به شما امکان می دهد از چندین نقطه فوکوس خودکار برای ردیابی سوژه های متحرک استفاده کنید.

محدوده ایزو خودکار

دوربین های کانن علاوه بر تنظیم حساسیت ISO خودکار، به شما امکان می دهند حداقل و حداکثر محدوده ISO را نیز تنظیم کنید که می تواند به کنترل میزان نویز در عکس های شما کمک کند.

Timecode

برخی از دوربین های Canon عملکرد کد زمانی را ارائه می دهند که می تواند برای تولید ویدیو و پردازش پس از آن مفید باشد. تنظیمات دوربین کانن Timecode به شما امکان می دهد چندین دوربین یا فیلم را از منابع مختلف همگام سازی کنید و می تواند به مکان یابی و سازماندهی دقیق بخش های خاصی از فیلم شما کمک کند.

عکاسی پیوسته

دوربین های کانن حالت های مختلف عکاسی پیاپی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد یک سری عکس پشت سر هم ثبت کنید. تنظیمات دوربین کانن برخی از دوربین های کانن می توانند تا 14 فریم در ثانیه عکاسی کنند که می تواند برای گرفتن سوژه های با حرکت سریع مفید باشد.

عکاسی پیوسته

عکاسی پیوسته

Auto Lighting Optimizer و Highlight Tone Priority برای فایل های RAW

علاوه بر استفاده از این ویژگی ها برای فایل های JPEG، برخی از دوربین های کانن به شما امکان استفاده از آن ها را برای فایل های RAW نیز می دهند که می تواند به تولید تصاویر متعادل و دقیق تر کمک کند.

فضای رنگی

دوربین های کانن به شما امکان می دهند بین فضاهای رنگی مختلف مانند sRGB و Adobe RGB یکی را انتخاب کنید. تنظیمات دوربین کانن این می تواند بر طیف رنگی عکس های شما تأثیر بگذارد و اگر قصد چاپ یا نمایش عکس های خود را در فرمت های مختلف دارید، مهم است.

فیلتر داخلی ND

برخی از دوربین های کانن دارای فیلتر داخلی ND (تراکم خنثی) هستند که می تواند میزان نور ورودی به لنز را بدون تأثیر بر تعادل رنگ کاهش دهد. تنظیمات دوربین کانن این می تواند در موقعیت های روشنایی بسیار مفید باشد و به شما امکان می دهد از دیافراگم های بازتر یا سرعت های شاتر آهسته تر استفاده کنید.

برش با نسبت های چندگانه

دوربین های کانن علاوه بر عکسبرداری در نسبت های مختلف، به شما امکان می دهند عکس های خود را بعد از این واقعیت به نسبت های مختلف برش دهید. تنظیمات دوربین کانن اگر می‌خواهید ترکیب یا فرمت خروجی عکس‌هایتان را تغییر دهید، این می‌تواند مفید باشد.

بزرگنمایی/بزرگنمایی

دوربین های کانن به شما امکان می دهند عکس های خود را در حین پخش بزرگنمایی یا بزرگنمایی کنید و به شما امکان می دهد فوکوس و وضوح را با جزئیات بیشتری بررسی کنید.