تاریخچه عکاسی و دوربین

 

تاریخچه عکاسی و دوربین برمیگرده به تمدن یونان و چین باستان. تو این مقاله میخوایم یه نگاه خلاصه به تاریخچه پیداش عکاسی و پیداش دوربین بندازیم، پس اگه علاقه مندید، تو ادامه متن همراه ما باشید.

 

دوربین چیست ؟

دوربین دستگاهی است به همراه لنز، شاتر (دیافراگم)، و سنسوری که اطلاعات بصری را ثبت و ضبط میکند.

وقتی دوربین، عکسی میگیرد، لنز دوربین در مدت زمان کوتاهی نوار فیلم را در معرض نوری که از لنز عبور میکند قرار میدهد. این عمل، یعنی همان در معرض نور قرار دادن نوار فیلم، اثاری را در امولسیون میسوزاند و چیزی را میسازد که به آن عکس پنهان میگویند.

به محض ثبت شدن، عکس پنهان میتواند تبدیل به نگاتیو شود. نگاتیو نیز میتواند طی روندی، روی کاغذ عکاسی حساس به نور حک شود و عکس را بسازد.

در عکاسی دیجیتال، فوتونهای نور از لنز عبور میکنند و وارد سنسور چشمی دیجیتالی میشوند. این سنسورها شامل میلیونها فتودیود میباشند که با هم ترکیب شده و تصویر عکاسی شده را میسازند.

 

تاریخچه عکاسی و دوربین (بطور خلاصه)

1.اولین دوربینها

اولین دوربین شناخته شده تاریخ کمرا آبسکورا camera obscura یا همان اتاقک تاریک جعبه عکاسی نام دارد.

توضیحات مفهومی کمرا آبسکورا را میتوان در متون و دست نوشته های چینی متعلق به 400 سال قبل از میلاد مسیح و در نوشته های ارسطو، حدود 330 سال قبل از میلاد مسیح یافت. حدود 1000 سال بعد از میلاد مسیح مفهوم کمرا آبسکورا توسط دانشمندی عربی به نام ابن هیثم طبقه بندی و تفصیل شد.

کمرا آبسکورا عکس نمیگرید، بلکه نور را از طریق لنز (از لحاظ فنی، سوراخی کوچک) متمرکز میکند و آن را روی صفحه میتاباند. دوربین های سوراخ سوزنی یا pinhole cameras یکی از انواع دوربین های نزدیک به کمرا آبسکورا هستند. این دستگاه ها پیشرو و پیش سازه های تمامی دستگاه های عکاسی، فیلم برداری و پروژکتورهای تصویر متحرک امروزی هستند.

2.تاریخچه عکاسی و دوربین رفلکس هندفلکس

در سال 1685 طراح آلمانی، یوهان زان Johann Zahn طرحی را ارائه داد که امروزه به نام دوربین رفلکس (بازتابی) هندفلکس شناخته میشود.

با این وجود هیچ مخترعی بطور فیزیکی متوجه کارکرد دوربین نشد تا اینکه مخترع فرانسوی جوزف نیسفور نیپس Joseph Nicéphore Niépce نمونه اولیه را در سال 1816 به مرحله اجرا درآورد. بعضا این مدل اولیه دوربین را با نام های لوبیتل، رولیفلکس، دوربین دو لنزه، TLR، … میشناسند.

Lubitell 01 | نگارین

3.دوربین عکس برداری

در حالی که اختراع دوربین حاصل قرن ها مشارکت و همکاری بوده است. تاریخ شناسان به این نتیجه رسیدند که اولین دوربین عکاسی در سال 1816 توسط جوزف نیسفور نیپس Joseph Nicéphore Niépce اختراع شده.

نیپس تصاویر عکاسی شده را روی کاغذ پوشیده شده با کلراید نقره توسعه داد، عکسی که او به سختی در سال 1826 تولید کرد، قدیمی ترین عکس سالم مانده موجود است. این اولین عکس در دانشگاه تگزاس در آستین در معرض نمایش قرار دارد.

4.نمونه دگرو

لوییس دگر Louis Daguerre نمونه ای کاربردی تر از دوربین را در سال 1829 ساخت. عکس هایی که با دوربین دگر گرفته شده، نمونه دگرو یا دگروتایپ شناخته میشوند. و روش او دوربین های اواسط قرن 19 را تعریف میکند.

پروسه دگروتایپ شامل پوشاندن صفحه مسی با نقره، حساس کردن آن به ید و در نهایت تولید آن بر روی جیوه داغ میشود. کالو تایپِ هنری فاکس تالبوت نیز از نمونه های دگروتایپ است که در این دوره بسیار محبوب بوده است.

5.دوربین آیینه ای

مشکل سیستم دوربین دگر این بود که تصاویر سریع محو میشدند. این موضوع توسط مخترع آمریکایی، الکساندر والکات Alexander S. Wolcott که چیزی را ساخت که امروزه به آن دوربین آیینه ای میگویند، اصلاح شد. این دوربین به جای تصویر منفی با رنگ های معکوس، تصویری مثبت تولید کرد.

6.نوردهی آنی

در سال 1871 ریچارد لیچ مدکس Richard Leach Maddox صفحه ژلاتینی خشکی را اختراع کرد که موجب عملکرد نوردهی آنی میشد که پیش سازه دوربین های پولارویدی قرن 20ام بود.

7.تاریخچه عکاسی و دوربین کداک

هنوز عکاسی آنالوگ به اوج خود نرسیده بود که مححق آمریکایی، جورج ایستمن George Eastman پیشگام دوربین های فیلم رول شد. با فیلم های کاغذی شروع کرد و خیلی زود آن را به سلولویید تغییر داد، ایستمن در سال 1888 شروع به فروش دوربین های جعبه ای خود که آن را کداک نام گذاری کرده بود، کرد.

تاریخچه عکاسی و دوربین

هر دوربین کداک به همراه 100 قطعه نوردهی یا همان قطعه فیلم فروخته میشد و پس از آن باید به کارخانه کداک ایستمن در روچسترِ نیویورک برای توسعه بیشتر ارسال میشد. در سال 1901 این فیلم های ابتدایی دوربین، با دوربین های براونی کداک که نمونه ای ارزانتر بود، جایگزین شد.

تاریخچه عکاسی و دوربین

8.دوربین های فیلم 35 میلیمتری
بین 1905 و 1913، شرکت های دوربین سازی، رول فیلم های 35 میلیمتری مستقلی را معرفی کردند که میشد آن را وارد دوربین شخصی کرده و از آن خارج کرد. اسکار بارنک Oskar Barnack، مخترع و عکاس آلمانی، رسما صاحب امتیاز اختراع دوربین فیلم 35 میلیمتری شد. اولین مدل دوربین او لایکا Leica نام داشت که آن را برای شرکت لایتز Leitz ساخت.

با این وجود، کداک خیلی سریع، در کنار فوجی فیلم Fujifilm که حریفی قدرتمند بود، تبدیل به ارائه دهنده اصلی فیلم های عکاسی دنیا برای دوربین های 35 میلیمتری شد،

تاریخچه عکاسی و دوربین (2)
9.دوربین بازتابی-دولنزی

صنعت دوربین با اختراع دوربین های لنز-بازتابی، پیشرفتی عظیم و لذت بخش کردند، پیشرفتی که از امکاناتی همچون منظره یابی، پنتاپریسم ها، سرعت های شاتر متغیر و لنزهای جدا شدنی بهره مند میشد.

نمونه های اولیه این دوربین ها، دوربین های بازتابی دو لنزه یا TLR بودند، که توسط کمپانی آلمانی فرانک و هایدک (Franke & Heidecke) در سال 1920 عرضه شدند. دوربین های TLR خیلی زود با دوربین های بازتابی تک لنزه SLR جایگزین شدند.

10.دوربین های SLR دیجیتالی

اولین دوربین های DSLR در سال 1999 ساخته شد.و تنها پس از چند سال پیشرفت های تکنولوژیکی بطور وسیع با دوربین های SLR جایگزین شد.

دوربین های بازتابی تک لنزه دیجیتالی (DSLR) یا (Digital SLR) گونه ای از دوربین هاست که عکس ها را با کیفیت سطح بالایی ارائه میدهد و بطور گسترده ای هم توسط مبتدیان و هم توسط حرفه ای ها به یک اندازه مورد استفاده قرار میگیرد.

دوربین های DSLR به شما این امکان را میدهد تا دقیقا همان تصویری که از آن عکسبرداری میکنید از طریق منظره یاب ببینید، که باعث تصویرسازی و ضبط بهتر منظره موردنظر شما میشود.

11.دوربین های بدون آیینه

در سال 2004، Epson اولین دوربین بدون آیینه را راهی بازار کرد، نمونه ای جدید از دوربین ها که بدون آیینه بازتاب کار میکرد.

تاریخچه عکاسی و دوربین

نور مستقیم از لنز عبور کرده و مستقیما به سنسور دیجیتالی برخورد میکند، که سپس تصویر مورد نظرتان را روی صفحه نمایش LCD دوربین نمایش منعکس مینماید، که به شما این امکان را میدهد تنظیمات مورد نظر خودتان را انجام داده و پیش نمایش تصویر را قبل از عکاسی ببینید.

با اینکه در گذشته جزو دوربین های لنز-جداشدنی درنظر گرفته نشده بود، اصلاحات و پیشرفت ها، سنگفرش ورود لنزهای بدون آیینه بیشتری شد، که این دوربین را وارد خط مقدم عکاسی تنظیم گرا کرد.